مدل لباس-مدل مانتو-مدل آرایش-اخبار-اس ام اس

جدیدترین مدل ها و اخبار روز بازیگران و سریال ها را در این وبلاگ ببینید

مدل لباس-مدل مانتو-مدل آرایش-اخبار-اس ام اس

جدیدترین مدل ها و اخبار روز بازیگران و سریال ها را در این وبلاگ ببینید

راهنمای انتخاب بهترین رنگ برای مبلمان منزل

راهنمای انتخاب بهترین رنگ برای مبلمان منزل

choose-the-best-color-for-your-furnitureدر این مقاله قصد داریم به صورت اختصاصی در مورد انتخاب رنگ مبل مناسب و نکاتی که باید هنگام این انتخاب به خاطر داشته باشید صحبت کنیم.مبل یکی از گران ترین وسایل در دکوراسیون خانه است و برای مدت زیادی در منزل شما ماندگار خواهد شد، بنابراین باید هنگام خرید مبل در انتخاب آن دقت کافی داشته باشید.

  

از آنجایی که مبلمان اصلی ترین وسیله در نشیمن منزلتان است و حجم زیادی از فضای آن را اشغال می کند، رنگ آن تاثیر زیادی بر حال و هوا، دکوراسیون و عناصر دیگر موجود در این فضا می گذارد.  برای آشنایی با مجموعه ای از ایده ها و نکاتی که باید برای انتخاب رنگ مبلمان مد نظر داشته باشید، در ادامه ی این مطلب با ما همراه باشید.

۱- فضای مورد نظرتان چه ابعادی دارد؟

زمان انتخاب رنگ مبل، اولین چیزی که باید در نظر بگیرید ابعاد فضای مورد نظرتان است. برای مثال اگر اتاق شما کوچک است، بهتر است از رنگ های روشن مانند بژ، سفید یا قهوه ای مایل به زرد(دارچینی) استفاده کنید. این رنگ ها باعث می شوند فضا وسیع تر به نظر برسد. اما اگر نشیمن منزلتان بزرگ است، می توانید رنگ های تیره تر، همچون قرمز، قهوه ای شکلاتی یا خاکستری سیر را به کار بگیرید.

به این دلیل که مبل هایی با رنگ های تیره یا برجسته، در اتاق هایی که مساحت بالایی ندارند، بر فضا غلبه خواهند کرد و جلوه ی زیبایی که در فضای وسیع نمایشگاه دارند را در فضای منزل نخواهند داشت. اما مبل های رنگ روشن و خنثی، به آرامی در فضا می نشینند و با هر نوع رنگ بندی دیوار و کف و فرش و پرده هماهنگ می شوند.

how-to-choose-the-best-color-for-your-furnitureمبل هایی با رنگ های تیره یا برجسته، در اتاق هایی که مساحت بالایی ندارند، بر فضا غلبه خواهند کرد و جلوه ی زیبایی که در فضای وسیع نمایشگاه دارند را در فضای منزل نخواهند داشت. اما مبل های رنگ روشن و خنثی، به آرامی در فضا می نشینند و با هر نوع رنگ بندی دیوار و کف و فرش و پرده هماهنگ می شوند.

راهکاری دیگر برای اینکه بتوانید نشیمن منزلتان را بزرگتر و دلباز تر نشان دهید این است که رنگ مبل ها را نزدیک به رنگ دیوار انتخاب کنید.

۲- نورگیر بودن فضای مورد استفاده

اگر فضای نشیمن منزلتان در معرض نور مستقیم خورشید قرار دارد، بهتر است مبل هایی با رنگ تیره انتخاب نکنید به این خاطر که نور آفتاب رنگ مبل را کم کم از بین می برد.

۳- به سلیقه خودتان احترام بگذارید.

اگر از آن دسته افرادی هستید که دوست دارند هر چند وقت یک بار در دکوراسیون منزلشان تغییر ایجاد کنند، ما پارچه های تک رنگ و رنگ های خنثی(مثل بژ، خاکستری و کرم) را برای مبلمان به شما پیشنهاد می کنیم. رنگ های خنثی همیشه به روز هستند، دیر تر قدیمی می شوند و هم نشینی مناسبی با رنگ های دیگر دارند. در این حالت شما می توانید برای ایجاد تغییر یک رنگ خاص و جذاب را انتخاب کنید و تنها لوازم کم هزینه تر مثل روکش کوسن و آباژور، تابلوها، رومیزی، گلدان و عناصر تزئینی دیگر را عوض کنید.

انتخاب-رنگ-برای-مبل۴- توجه به دیگر عناصر در اتاق.

هنگام انتخاب رنگ مبل، باید به رنگ کفپوش، فرش، دیوارها، پرده قرنیزها و سایر عناصر موجود در اتاق توجه کنید. در اینجا ابتدا تصمیم بگیرید که می خواهید مبلمان نقشی برجسته و تاکیدی در فضا داشته باشد یا رنگ آن با سایر رنگ های موجود در اتاق ترکیب شود و فضایی یک پارچه ایجاد کند.

ابتدا تصمیم بگیرید که می خواهید مبلمان نقشی برجسته و تاکیدی در فضا داشته باشد یا رنگ آن با سایر رنگ های موجود در اتاق ترکیب شود و فضایی یک پارچه ایجاد کند.

یکی از راه های ساده، مطمئن و تضمین شده برای انتخاب رنگ مبل بر اساس رنگ های موجود در دکوراسیون اتاق، استفاده از رنگ های مکمل – بر اساس چرخه ی رنگ- می باشد. برای مثال اگر در دکوراسیون منزلتان خیلی از رنگ نارنجی استفاده شده است، رنگ آبی می تواند برای مبل هایتان مناسب باشد.

۵- به شرایط و سبک زندگی خود توجه کنید.

فرزندان شما در چه دوره ی سنی ای هستند؟ آیا حیوان خانگی دارید؟ آیا مهمانی های زیادی دارید؟ سبک مهمانی های شما و میانگین سنی مهمان هایتان چگونه است؟

با پاسخ به این سوالات می توانید ارزیابی کنید که احتمال کثیف شدن مبل هایتان چقدر است.

اگر به رنگ های روشن علاقه دارید اما نگران کثیف شدن مبل هایتان هستید، می توانید رنگ پارچه مبلتان را ازبین رنگ‌های چرک‌تابی مانند کاراملی یا فیلی انتخاب کنید. همچنین اگر پارچه ی مبلمان شما طرح دارد باشد، در صورتی که لک شود لکه ها  فورا به چشم نمی آیند و لابه لای نقوش محو شوند. اما دقت داشته باشید پارچه های پر نقش در صورت به کار رفتن بیش از اندازه در فضای خانه به مرور زمان حس دلزدگی ایجاد می کنند.

همچنین می توانید در انتخاب جنس پارچه برای مبلتان به این مساله توجه کنید. اگر پارچه ی مبلتان از الیاف میکرو فیبر یا نانو یا پارچه های ضد لک دیگر تهیه شده باشد، سطح آن راحت تر تمیز می شود. برای مثال در  میان پارچه‌های جدید، جنسی به نام «نانوسرتکس» وجود دارد که در برابر مواد شیمیایی و هرنوع مایعاتی از خود واکنش نشان نمی‌دهد و حتی می توان لکه‌های خون یا جوهر روی آن‌ را با یک دستمال خیس از بین برد.

۶- می خواهید دکوراسیون نشیمن یا پذیرایی منزلتان چگونه باشد؟

فضای مورد نظرتان چه عملکردی دارد؟ آیا مبل ها را برای نشیمنی خصوصی می خواهید و در آن نیاز به ایجاد فضایی آرام برای استراحت دارید یا آن ها را برای اتاق رسمی تری مثل پذیرایی در نظر گرفته اید؟ شما به رنگی نیاز دارید که بازتاب کننده ی عملکرد و حال و هوای کلی اتاق باشد. برای مثال در فضاهای آرام که بیشتر برای دور هم جمع شدن و استراحت اعضای خانواده مورد استفاده قرار می گیرند، بهتر است دکوراسیون مینیمال باشد، بنابراین پارچه های تک رنگ و رنگ های روشن مثل سبز کم رنگ می توانند گزینه ی مناسبی باشند.

اما در فضاهای رسمی تر -برای پذیرایی از مهمان- که مبلمان در آن بیشتر نقش نمایشی دارد، می توانید از رنگ های برجسته تری مانند قرمز روشن و بنفش استفاده کنید.

شما به رنگی نیاز دارید که بازتاب کننده ی عملکرد و حال و هوای کلی اتاق باشد.

از میان رنگ های خنثی، رنگ بژ و طلایی به واسطه ی هویت خود فضایی رسمی تر ایجاد خواهند کرد؛ در حالی که رنگ طوسی بسته به نوع مبلمان معمولا در دکوراسیون های اسپرت و مدرن به کار می رود. انتخاب میان این دو رنگ بستگی به انتظار شما از سبک دکوراسیون و همچنین سایر لوازم خانه تان دارد. اگر فضایی رسمی و کلاسیک را می پسندید رنگ بژ و چنانچه فضایی اسپرت و مدرن دوست دارید رنگ طوسی گزینه ی بهتری می باشد.

این ایده ها می تواند به شما کمک کند:

* لزوما نیاز نیست همه ی مبل هایتان دقیقا یک رنگ و طرح داشته باشند؛ استفاده از مبل های تکی با رنگ، طرح و بافتی متفاوت می تواند در فضا هیجان ایجاد کند و دکوراسیون منزلتان را لوکس تر جلوه دهد. این کار دست شما را در چیدمان بازتر می گذارد و پالت رنگی تان را غنی تر می کند.

مبل های تکی را به گونه ای انتخاب کنید که رنگ و طرحشان مکمل بقیه ی مبل ها باشد. برای مثال می توانید از رنگ های مکمل با رنگ مبلمان اصلی استفاده کنید. یا اگر مبلتان تک رنگ است، می توانید مبل های تکی را با طرحی که رنگ مبلمان اصلی در آن به کار رفته باشد، انتخاب کنید و برای هماهنگی بیشتر از همان پارچه ی طرح دار برای روکش کوسن های مبل های تک رنگ هم استفاده کنید.

*  استفاده ازکوسن را فراموش نکنید. این نقاط کوچک رنگی می توانند دکوراسیون منزلتان را جاندارتر و کامل تر کنند و به آن روح ببخشند. خصوصا اگر رنگ های تک رنگ و خنثی را برای مبلمان منزلتان انتخاب کرده اید، استفاده از کوسن های رنگی و طرح دار می تواند فضای منزلتان را از یکنواختی خارج کند و رنگ ها و طرح های مورد علاقه ی شما را وارد دکوراسیون کند.

 

* اگر قصد دارید مبلمان و یا پارچه ی مبلمان منزلتان را تغییر دهید، یکی از راه ها برای اینکه مطمئن شوید رنگ مناسبی انتخاب کرده اید یا نه، این است که یک پارچه یا پتو به رنگی که انتخاب کرده اید پیدا کنید و آن را روی مبل بکشید. در این حالت می توانید تناسب رنگی که انتخاب کرده اید و میزان تیرگی یا روشنایی آن را با دکوراسیون منزلتان چک کنید.

* پیش از تصمیم گیری و خرید حتما به مجلات و کانال های آموزش دکوراسیون مراجعه کنید. این مجله ها علاوه براینکه نکاتی درباره ی  چگونگی همنشینی رنگ ها را بیان می کنند، دارای مجموعه عکس هایی از دکوراسیون های حرفه ای هستند که با دیدن آن ها می توانید ایده بگیرید و یک تصویر ذهنی واضح از آنچه می خواهید داشته باشید.

امیدواریم مطالعه ی این مطلب به شما در انتخاب رنگ مناسب برای مبلمان منزلتان کمک کرده باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.